طرح واکسیناسیون خانه به خانه ویژه سالمندان درقم به اجرا درآمد

۲۴ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

قم- ایرنا- رییس مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: در راستای افزایش ایمنی سالمندان برنامه واکسیناسیون خانه به خانه با همکاری بسیج از هفته جاری دراین استان آغاز شده‌است.

بهاره زارع روز پنج‌شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: در این طرح لیست سالمندانی که واکسیناسیون آن‌ها کامل نیست تهیه شده که ضمن تماس با این گروه،‌ اقناع‌سازی لازم انجام می‌شود.

وی افزود: در قالب این طرح تیم‌های واکسیناسیون سیار به درب منازل سالمندان مراجعه می‌کنند و در منزل با رضایت سالمندان تزریق واکسن انجام می‌شود.

وی اظهارداشت: از آغاز طرح واکسیناسیون سالمندان در این استان تاکنون، حدود ۱۲ هزار سالمند نوبت اول واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند.

زارع گفت: با توجه به این‌که سالمندان از جمله گروه‌های پرخطر در زمینه ابتلا به بیماری کرونا محسوب می‌شوند، این قشر اولین گروهی بودند که نسبت به واکسیناسیون آنان اقدام شد.

مقالات بیشتر:خانه سالمندان شبانه روزی

وی با اشاره به لزوم ایمنی سالمندان جامعه، اضافه کرد: همچنان هم بعد از گذشت حدود یک سال از برنامه واکسیناسیون تعدادی از سالمندان به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه در بررسی موارد بستری و مرگ‌ومیر در موج پنجم و ششم شیوع کرونا مشخص شد، موارد بالایی از بستری و مرگ‌ومیر مربوط به گروه سالمندانی است که یا واکسن نزده‌اند و یا واکسیناسیونشان کامل نبوده‌است.

افراد بالای ۶۰ سال در سنین سالمندی قرار دارند و در استان قم نیز ۱۳۰ هزار سالمند زندگی می‌کنند.

وضعیت کرونایی قم که از روز هشتم بهمن‌ماه به رنگ قرمز درآمده بود، روز ششم اسفندماه نارنجی شد.

شهروندان برای طرح هرگونه پرسش درباره ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید-۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

مقالات دیگر:خدمات مجالس ختم تهران

بیشتر بیماران کرونایی بستری در مراقبت‌های ویژه سالمندان هستند

۲۵ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

ایسنا/خراسان رضوی رئیس بیمارستان هاشمی‌نژاد مشهد گفت: اکثر بیماران بدحال مبتلا به کرونا که نیاز به بستری در بخش‌های مراقبت ویژه دارند عموما افراد سالمند دارای بیماری زمینه‌ای هستند.

دکتر محمد موسوی اظهار کرد: مراجعه به موقع بیماران به خصوص در افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اکثر بیماران بدحال مبتلا به کرونا که نیاز به بستری در بخش‌های مراقبت ویژه دارند عموما افراد سالمند دارای بیماری زمینه‌ای هستند.

وی همچنین بیان کرد: درصد بالایی از بیماران در شرایط بدی از بیماری مراجعه می‌کنند. زمانی که بیماری پیشروی کند اکثرا کار خاصی برای بیمار نمی‌توان انجام داد؛ بنابراین اگر بیماری فرد بیش از ۵ روز طول کشید حتما باید به مراکز درمانی سطح بالاتر مراجعه کند و در صورت صلاحدید بستری و تحت مراقبت قرار گیرد.

مقالات بیشتر:قیمت خانه سالمندان تهران

رئیس بیمارستان هاشمی‌نژاد مشهد با اشاره به اینکه روزانه ۱۵ تا ۲۰ بیمار جدید کووید در این مرکز درمانی بستری می‌‎شوند، اظهار کرد: همچنین روزانه ۵۰ تا ۶۰ بیمار سرپایی کووید به کلینیک تنفسی این بیمارستان مراجعه می‌کنند که یک سوم آنها نیاز به بستری دارند.

به گزارش وبدا، موسوی گفت: مردم باید آگاه باشند که اگر بیماری بیش از ۵ روز طول کشید و علائمی مانند تب ادامه‌دار، تنگی نفس، عدم تحمل غذا و کاهش سطح اکسیژن داشتند، حتما باید به بیمارستان مراجعه و مراقبت‌های ویژه‌ای دریافت کنند.

وی عنوان کرد: امیکرون سویه‌ای از بیماری کرونا است؛ بنابراین مردم نباید ساده‌انگارانه با این بیماری برخورد کنند چرا که می‌تواند باعث خطرات جانی برای بیماران شود.

مقالات دیگر:تولید کننده شید