صندوق‌هاي بازنشستگي در انتظار فاجعه

۲۳ بازديد ۰ نظر

معيشت ميليون‌ها سالمند در كشور به صندوق‌هاي بازنشستگي گره خورده است و عدم رسيدگي به موقع به بحران صندوق‌هاي بازنشستگي، ساير حوزه‌هاي اقتصادي و اجتماعي را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد.

عبدالحسين ثابت، مديراسبق شستا و شركت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي كشوري در پنل «اقتصاد رفاه» همايش ملي «ايران ۱۴: رفاه و تأمين اجتماعي» كه به همت موسسه عالي پژوهش تأمين اجتماعي برگزار شد با بيان اينكه مهم‌ترين چالشي كه صندوق‌ها امروز در كشور ما با آن روبه رو هستند كاهش نسبت شاغلين به بازنشستگان است گفت: وقتي نسبت شاغلين به بازنشستگان كاهش و تعداد بازنشستگان افزايش مي‌يابد، نيروي كار لازم وارد بازار نمي‌شود و عملا صندوق‌ها به سمت پيري مي‌روند و سرمايه شان تبديل به مركز هزينه مي‌شود؛ اتفاقي كه طي ۲۰ سال گذشته رخ داده و باعث شده صندوق‌ها حقوق و مزاياي بيشتري پرداخت كنند كه بزرگترين چالش صندوق‌هاي بازنشستگي را رقم زده است.

مقالات مشابه:خانه سالمندان تهران نو

وي افزود: اگر از اين روند جلوگيري نكنيم صندوق‌ها را با چالش‌هاي جدي تري مواجه مي‌كند. چه بايد كرد؟ مشكل عمده به سرمايه‌گذاري و قوانيني باز مي‌شود كه به خصوص در دو دهه گذشته ميزان بازنشستگان و سن بازنشستگي را پايين آورده و بر ميزان بازنشستگان افزوده است.

مديراسبق شستا با بيان اينكه سن بازنشستگي در اغلب كشورهاي پيشرفته بالاي ۶۷ سال است درحالي كه در كشور ما سن بازنشستگي حدود ۵۵ سال است كه شايد در برخي صندوق‌ها كمتر از اين هم باشد اظهار كرد: امروز كسورپردازان ما شايد به طور متوسط حدود ۲۵ و حداكثر ۲۶ سال حق بيمه مي‌پردازد اما بالاي ۳۵ سال يعني بيش از ۱۰ سال از زمان پرداخت كسور از مزاياي بازنشستگي بهره‌مند مي‌شود.

منبع:دنياي معدن

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.