معامله با سالمندان در چه صورت باطل است؟

۳۰ بازديد ۱ نظر

مشاوره حقوقي آنلاين؛ گاهي سالمند در شرايط حجر و ناتواني قرار مي‌گيرد، يعني قدرت تشخيص مسائل اقتصادي را ندارد و قادر به تشخيص مصلحت خود نيست.

معامله با سالمندان در چه صورت باطل است؟

رويداد۲۴ برخي افراد به دليل ضعف در تصميم‌گيري، تحت عنوان معاملات محجورين مورد حمايت قانون‌گذار قرار دارند. اين افراد هم مانند ديگر اشخاص جامعه معاملاتي انجام مي‌دهند كه درستي يا نادرستي آن معامله محل ترديد است.

معامله با سالمندان

در قانون امور حسبي، براي افرادي كه به واسطه ضعف، قدرت تشخيص مسائل اقتصادي را ندارند و قادر به تشخيص مصلحت خود نيستند، تدابيري انديشيده شده است.

مقالات بيشتر:نگهداري از سالمند

اولين مرحله آن صدور حكم حجر براي اين افراد است. با اين حكم مانع سوءاستفاده افراد سودجو از شخص محجور مي‌شوند. از طرفي قانون نسبت به اين اشخاص محدويت‌هايي را نيز اعمال مي‌كند. تا جايي كه حتي به اشخاص محجور اجازه هيچ‌گونه تصرفي در اموالشان را نمي‌دهد و علت اين امر جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي از شخص محجور است.

طبق قانون، دادگاه موظف است براي اين اشخاص قيم تعيين كند. شخص قيم بر اعمال و معاملات وي نظارت كرده تا ضرر و زيان مالي به وي وارد نشود.

پس از تعيين قيم همه دارايي و اموال شخص محجور در اختيار وي قرار مي‌گيرد. او بايد اموال و دارايي شخص محجور را مديريت كند. قيم حق ندارد هيچ‌گونه دخل و تصرفي را كه خلاف مصلحت محجور است در اموال و دارايي وي ايجاد كند.

اگر سالمندي كه محجور است، قبل از فوت خود اقدام به انجام معاملاتي به ضرر خود و وراثش كند و ورثه ايشان از انجام چنين معاملاتي اطلاعي نداشته باشند و  بعد از فوت سالمند محجور مطلع شوند، مي‌توانند با ارائه اسناد و مدارك و شهودي، حجر متوفي را اثبات كرده و تقاضاي ابطال معاملات صورت گرفته را بخواهند، كه دراين‌صورت تمام معاملات متوفي محجور قبل از فوتش هم باطل خواهد شد.

منبع: مجله دلتا

مقالات ديگر:گل فروشي زعفرانيه

صورتتان ورم کرده؟ فکر می کنید دلیلش چیست؟

همانطور که گفتیم، ورم صورت دلایل مختلفی دارد؛ از کم آبی بدن گرفته تا واکنش آلرژیک و حساسیت زای کشنده! علاوه بر این، عفونت چشم، دهان یا غدد بزاقی نیز جزو عوامل ورم صورت محسوب می شوند. اگر دچار واکنش آلرژیک شده باشید، احتمالا خس خس سینه یا دشواری در نفس کشیدن را هم تجربه می کنید.

برخی از دلایل ساده و جزئی ورم صورت را می توانید خودتان در خانه درمان کنید ولی دلایلی مثل عفونت یا آلرژی حتما باید توسط پزشک درمان شوند. اگر صورتتان ورم زیادی کرده یا به سختی نفس می کشید به مراقبت های اورژانسی نیاز دارید.

علائم شایع همراه با ورم صورت

اگر صورتتان ورم کرده به احتمال زیاد علائم و نشانه های زیر را هم تجربه خواهید کرد:

  • درد صورت
  • قرمزی صورت
  • تب
  • کهیر
  • خس خس سینه
  • مشکل در نفس کشیدن
  • تهوع و استفراغ
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.